patite cu prieteni

Cu ceva vreme in urma am asistat la o patanie.
X il suna pe Y si il roaga sa-l ajute sa castige niste bani. Pentru asta avea nevoie sa dea niste facturi unui beneficiar. Cum el nu avea cum, ca-si inchisese firma, l-a rugat pe prieten sa-l ajute. Lua o marfa de la un furnizor, isi punea un adaos si o vindea pe o factura la beneficiar. Y ii zice:
"- Mai, te ajut cu draga inima, insa intelege-ma si tu ca am si eu niste cheltuieli interne - contabil, impozite, forfetar etc., si trebuie sa le acopar cumva. Cred ca un 10% ar fi suficient.
- 10% ? E mult ! Nu pot sa-ti dau atat, raspunde celalalt !
- Bine, sa nu zici ca te las la nevoie, am sa te ajut de data asta gratis. Si data viitoare, rezolva cumva - pune un adaos mai mare, vezi cum faci ..."

S-au intalnit, i-a dat factura cu chitanta, urmand ca celalalt sa-i aduca factura de furnizori si diferenta de TVA.
A trecut o saptamana si Y este sunat de X.

"- Ce faci, vreau sa te rog ceva: mai da-mi o factura, cam tot la valoarea primei.
- Te ajut, insa data trecuta te-am rugat sa rezolvi cu cei 10%. Ai rezolvat ?
- 10% e foarte mult ! Nu pot sa-ti dau bani, pentru ca nici mie nu-mi ramane prea mult.
- Bine, da-mi 5% !
- Nu, e mult si atat, nu pot !
- Pai si ce facem, mie cine-mi plateste cheltuielile ? Data trecuta le-am suportat eu. ... bla bla.
Y i-a taiat-o scurt !
- Ok, daca nu poti, nici eu nu mai pot ! Imi aduci factura de furnizori de data trecuta, sa ma inchid in contabilitate si restul de TVA pe care mi-l datorezi si inchidem dealu', fara suparare.
- Cum, nu ma ajuti la nevoie ? Asa prieten imi esti ? ..."
Y a inchis telefonul.
Dupa o vreme Y vazand ca celalalt nu mai da niciun semn, l-a sunat sa-i aminteasca ca-i datoreaza ceva. A incercat si pe mail. Degeaba ! X nu raspunde.

Ce parere aveti ? E lipsa de comunicare, neintelegere, rea vointa, teapa, prieten la nevoie ?
_________________

O alta ... cu alte personaje.
X suna pe Y.
- Fratele meu, te rog, ajuta-ma !
- Cu ce ?
- Uite, vreau sa scot niste produse pe piata si n-am ambalaje. Poti sa mi le faci ?
X se ocupa cu productia de produse farmaceutice.
- Pai, te costa !
- Cat ?
- Uite, pentru tine xxxxx lei.
- Bine, zice X !
Y se apuca de treaba, ii face ambalajele, i le da si asteapta banii.
X:
- N-am bani acum, dar ti-i dau luna viitoare, cand incasez din piata.
Si din luna viitoare s-au facut trei ani.
Intre timp, X l-a mai sunat pe Y, si i-a mai cerut sa-l ajute.
Y in sbimb, i-a taiat-o scurt:
- Nu pot sa te mai ajut, pentru ca imi datorezi bani.
- Cum nu poti ? Esti prietenul meu, ajuta-ma la nevoie !
De atunci, de cate ori se intalnesc la o bere, X ii reproseaza lui Y ca nu-i este prieten adevarat. Ba mai mult, X se faleste cu ultima achizitie de aparat foto, care costa 3000 $.

Ce parere aveti ? Este vorba de prietenie, sau de altceva ? Unde se termina prietenia si unde incepe businessu' ?

________

Mi-am mai adus aminte de una.
In urma cu doi ani X il imprumuta pe Y cu bani.
Y ii promite ca i-i va inapoia pana la sfarsitul anului.
A trecut anul si nimic.
Din bun simt, X nu-i spune nimic, pentru ca Y ii este prieten.
Dupa o vreme se aduce in discutie subiectul.
Y:
- De ce nu mi-ai spus ca ii vrei inapoi ?
- Lasa ca nu stai tu in banii aia ! Ai suficienti !

Ce parere aveti ?

2 comentarii:

pheideas spunea...

Chiar nu-si da nimeni cu parerea ? Haideti, ca e subiect cotidian. Nu cred ca nu s-a lovit nimeni pana acum ... :)
Nu e nevoie sa va referiti strict la subiect, ci sa vorbim despre prietenie, bani si granita dintre ele.

pheideas spunea...

Nu pasioneaza pe nimeni subiectul ? :))