Şcoala, un principiu pe cale de dispariţie?
Publicat de
Liliana
la
3/15/2010
Secolul 21 îsi propune a fi o eră a vitezei, informaţiei şi evoluţiei spontane dar oare vor fi acestea posibile fără o răspândire uniformă a informaţiei printre tinerii zilei de azi (adulţii zilei de mâine), fără stoparea eroziunii societăţii intelectuale a prezentului? Şcoala, această marcă a evoluţiei omului spre o fiinţă cât mai dezvoltată şi demnă de prezentul în care trăieşte şi de viitorul la care aspiră este răspunsul acestei dileme şi de altfel singura opţiune de salvare a rasei umane prin conservarea acelor valori morale sacre care definesc condiţia umană.E posibil să regresăm atât de mult încât să se aducă un elogiu prostiei şi să ne complacem în situaţia în care se scot elevi analfabeţi pe bandă pe considerentul că programa este prea stufoasă sau că profesorii nu sunt remuneraţi suficient? De ce şcoala nu mai este la modă, poate pentru că tinerii nu mai au unde găsi modele şi repere care să le satisfacă aspiraţiile de trăitori ai secolului 21 şi regăsesc peste tot în jur exemple de oameni care nu prea au călcat pe la şcoală şi au reuşit totuşi în viaţă? Pledaţi în contextul actual social, economic pentru desfiinţarea societăţii de acest tip, pentru haos, anarhie sau pentru Umanism şi valorile umanului? Pledaţi pentru un Ulise modern care continuă să exploreze, să caute, să iscodească, să întrebe şi care nu se cufundă în plăcerile şi confortul oferit tinzând spre un grad tot mai ridicat de robotizare şi de uitare de sine? Propun o discuţie pe acestă temă! Aştept reacţii!
Etichete:
despre oameni,
economie si social
17 comentarii:
Excelentă temă! :) Şi pe mine mă macină aceleaşi întrebări...de cele mai multe ori am găsit aceleaşi răspunsuri în lipsa modelelor şi în lipsa unei atitudini colective de respect faţă de cultură şi educaţie. Nu este însă o problemă doar a noastră, a românilor, cred că devine una generală care ne-a atins şi pe noi foarte uşor şi pe un teren foarte propice...
Să fie secolul vitezei? Ne bucurăm intens de google şi, atâta timp cât avem la îndemână un computer şi un tv, avem impresia că e suficient, informaţia, ideile nu tre' să mai fie şi în capul nostru, ne mulţumim că sunt f accesibile.
Şcoala nu mai e la modă, lecturile nu mai sunt la modă...şi de ce-ar fi dacă se poate răzbate şi fără ele, dacă cele mai multe modele de succes oferite de societatea actuală nu au avut la bază şcoală, studiu?! Pe vremuri, dacă nu învăţai, ştiai că nu ai de ales decât munca fizică şi cei mai mulţi găseau o motivaţie în a scăpa de astfel de muncă şi a trăi de pe urma unei activităţi intelectuale, iar mare parte dintre cei care începeau aşa, descopereau pe parcurs şi deliciile educaţiei, ale studiului, ale cunoaşterii...
Acum, s-au inventat "afacerile"...tre' să fii un pic descurcăreţ, ceva mai mult tupeist şi ai reuşit fără prea multă zbatere neuronală.
Recunosc că eu încă mai sper într-o redresare, mai ales când întâlnesc oameni care-şi pun astfel de probleme, care văd în viaţă şi altceva decât bani şi succes câştigate la ghici, dar devin din ce în ce mai pesimistă în a crede că reaşezarea şcolii, a preocupării şi respectului pentru cultură la rangul meritat se va întâmpla curând...
Din pacate,nici nu mai stim sa raspundem cu exactitate ce este omul , ce a devenit el in prezent... Sa fie o mica rotita din mecanismul gigantic si care tinde sa EDUCE si sa constranga catre o societate de tip consumist? Doctrina aceasta se implementeaza metodic inca din copilarie iar povestile, basmele sunt inlocuite de reclame si desene animate cu clovnul Mc Donald`s sau cu Mos Craciun de la Coca Cola. Din pacate copiii din ziua de azi sunt obisnuiti sa li se ofere totul de-a gata, sunt cufundati in confortul pe care epoca il ofera incepand cu accesul nelimitat la informatii pana la monopolizarea laptopului sau Tv-ului incat unii au uitat sa gandeasca, sa fie ei insisi. Totul este din vina societatii consumiste care indoctrineaza si imbuiba dar ei nu realizeaza acest lucru, li se pare normal. Ce e mai grav e ca nici parintii nu vad amploarea fenomenului... In prezent sunt om deci exist a devenit sunt om si consum, consum... Excesul de consum denatureaza capacitatea intelectuala si rationamentul omului, transformandu-l in animal, ucigandu-i simturile, diminuindu-i orizonturile si sfera cunosterii. Scoala reflecta din pacate zbuciumul si haosul din social, economic.
Se spune totusi ca generatiile urmatoare sunt intotdeauna mai valoroase decat precedentele... Cat mai avem de asteptat? Cate generatii de sacrificiu vor mai fi?
Un copil isi cauta modele. Orice baiat spune: "Vreau sa ajung ca tata !". Daca tata injura si o bate pe mama, copilul va crede ca asa e normal. Daca tata e plecat, sau nu are timpul si intelectul sa-i ofere raspunsuri, el le va cauta in alte parti. Unde ? La TV ! Iar acolo e marketing.
Am sa va dau un exemplu, particular, desigur. Cunosc o familie, el om de afaceri, ea casnica prin educatie. El e foarte ocupat, ea e ocupata cu messengerul non-stop. Nu se mai inteleg de ani de zile. Au un baietel. Il vad ca sufera de lipsa afectiunii si a reperelor. Plange si spune: "Mereu ma trimiteti, ba la unul, ba la altul! Nu aveti timp de mine ! Nimic nu fac bine !". A devenit games-addicted, cu manifestari neuro. La scoala tati cotizeaza ca invatatoarea sa "aiba grija", iar acasa el vede ca mami, care sta mai tot timpul cu el, ia totul de-a gata. Stateam de vorba cu el odata, si imi spunea: "- As vrea sa plec de acasa. - Si ce-o sa faci, din ce-o sa traiesti ? - Ei si ? O sa iau de la altcineva ... gasesc eu !". Nu are notiuni ale valorii, repere si alte asemeni.
Imi pare rau de el, pentru ca se va lovi de viata in modul cel mai dur posibil, si dupa criza asta ma indoiesc ca va mai fi cineva langa el sa-l sprijine.
Dar nu disper, pentru ca am vazut copii care spun sarutmana, si stiu sa respecte. Si nu sunt putini. Am vazut mai mult respect si valoare la oamenii modesti, decat la parvenitii post-revolutionari. Dupa parerea mea, primii vor fi adevaratii supravietuitori. Copiii celor bogati vor papa averea parintilor, si in douazeci de ani vor ajunge cersetori. E parerea mea, cu plus si minus.
Subiectul meu preferat...
Sunt profesor. Imi iubesc meseria, desi, constat (dupa o pauza de 3 ani in alt domeniu) ca e tot mai grea si fara prea mari satisfactii. Copiii au nevoie de modele. Iti spun in fata parerea ta despre tine, ca om. am inteles ca, oricat ar fi de mari, au nevoie de dragoste, atentie, mangaiere. am lipst intr-o zi, mi-a tinut o colega orele si au venit "plangand" ca le-a fost dor de mine. Ii ascult, si ii iubesc cat pot. Ii mai si mangai uneori. Slava Domnului ca am fost iubita de parinti. Conteaza! Le-am dat un test cu intrebarea :"De ce veniti la scoala?" Foarte putini au raspuns pentru a fi educati.... majoritatea au spus ca scoala e obligatorie si ca sunt impinsi de parinti sa vina la scoala. Banul obtinut prin furt si prostitutie i-au facut sa inteleaga ca nu e necesara scoala.
Programa este intr-adevar foarte incarcata. Dar asta nu inseamna ca ar trebui excluse unele materii.
NU stiu... daca parintii ar pastra legatura cu scoala si ar coopera, ar fi excelent.
Mama unui elev mi-a spus:"Va dau voie sa ii faceti ce vreti!" NU se pune problema asfel... I-am explicat ca nu de la mine a invata sa injure si sa se bata... ca trebuie sa ii urmareasca anturajul.
Cred ca e tare greu sa fii parinte! Dar... e FRUMOS! Sunt sigura de asta!
scoala romaneasca din secolul XXI = un sistem esuat
Imi imaginez ...
Daca ati obeservat, obiceiul romanului e sa se planga de orice. Ba de vreme, ba de carmuire, ba ca a murit o gaina ... motive sunt destule. Ei bine, la un moment dat, prin conjuntura evenimentelor, un astfel de plangaret ajunge ministrul invatamantului. N-are nici in clin, nici in maneca cu subiectul (vezi Adormitei), insa il apuca diareea de emotie, ca s-a trezit cu fonctie. Va dati seama, cate nemultumiri a adunat ca slujbas ... ? Sistemul anterior e ineficient. Ii musai sa fie schimbat ! Si mai e si orgoliul tiganului ajuns imparat.
Asa s-au scris zeci de legi ale educatiei. In fiecare an s-a schimbat ceva. Daca ma intrebati cati ani primari, gimnaziali sau universitari se fac, habar nu am. Cate materii se dau la bac, cate teze ... asisderea. Mi-e mila de bietii copii. N-as vrea sa mai fiu o data.
Si mai sunt si interesele. E imposibil sa nu se gaseasca un functionaras, care sa aiba sub tutela o editura sau o tipografie. Asa apar cu zecile manualele alternative. M-am uitat odata prin cateva. Cica le dezvolta logica. Am citit o suta de pagini cu aceeasi problema ... Gigel culege patru mere. Cate mere raman ? Poate sa le dezvolte indemanarea de a face cumparaturi la piata.:)
Nu mai zic ca scoala din ziua de azi scoate manageri pe banda. Pardon, oameni de afaceri si contabili. Fratilor, cine mai lucra ? Pe vremea mea in scoli existau ateliere. Apoi in liceu faceai practica. Pe vremea lu' bunicu erau scoli de arte si meserii. Eu am pus prima data mana pe o pila cand aveam 6 ani, si n-am mai lasat-o din mana 15, cu toate facultatile terminate dupa. Nu vreau sa-mi imaginez unde vom ajunge. Citesc pe net, pe diverse forumuri, pareri tehnice ale zecilor de gugustiuci. Ma fac sa rad cu gura pana la urechi. Apoi in final ma apuca plansul. Stiti cate service-uri exista in tara ? In fiecare domeniu sunt doua sau trei. Atat ! Nu ca n-ar fi loc sau cerere, ci nu se gasesc meseriasi. Tanarul din ziua de azi are urmatoarele calificari (nu pe hartie): carator de saci in angro, secretara (cu aspiratii de amanta), sofer de BMW, videochat (cautati de curiozitate listele de joburi din provincie), shmenar de telefoane mobile si tocator de banii lu' taticu'. Sunt si excepti, dar nu suficiente sa schimbe ceva in urmatorii 30 de ani.
Inginerii de azi n-au vazut in viata lor cum arata un strung, dar sa puna mana pe el. Cica sunt doctori in stiintele ingineriei si management tehnologic. :)))))
Dai o strigare pe net si cad intelectualii ca spicele. Te doare mintea cati absolventi de facultate la FF sunt. Si habar nu au sa scrie. Cunosc juristi care habar nu au sa citeasca un contract si psihologi care snopesc in bataie un copil, ca nu face una si alta.
Hai ca mi-am spus oful ... :)
Scoala in adevaratul sens al cuvantului vor face tot mai putini... Marea masa va fi mai usor de condus in acest fel.
Doamnelor profesoare, ce credeti ca lipseste scolii romanesti ? Haideti, nu lasati subiectul sa se stinga ! :))
Cu ani in urma, mai auzeam parinti plangandu-se de sistemul de invatamant, de pretentiile care le au copii si ma gandeam in sinea mea: e procesul asta de tranzitie de modernizare pana cand o sa ajunga copilul sau copii mei la scoala banuiesc ca o sa se stabilizeze, ca o sa se alega formula cea mai buna. Si uite ca ajuns baiatul meu in clasa I si invatamantul este tot in tranzitie si n-am nici o idee cum o sa fie in viitor. La ce a scris pheideas, as mai adauga un lucru care l-am mai auzit si ma frapeaza, ca este nevoie sa dai la copii ore suplimentare daca vrei sa faca fata, la materiile de baza, inca din clasele gimnaziale. Cine e de vina sistemul, sau profesorii nu-si fac treaba cum trebuie?
Ce-i lipseste scolii romanesti?
In primul rand, lipseste motivatia copiilor pentru a invata, in adevaratul sens al cuvantului.
Caci poate ca nu vor toti sa emigreze, si mi se pare perfect legitim acest lucru: sa vrei sa ramai in tara ta. Dar ce-ti ofera aceasta tara? Pumni in gura, umilinta, bataie de joc. Ei vad cum traiesc parintii lor, de pe o zi pe alta, ce sacrificii fac ca sa le indeplineasca un minim de confort. Unii au studii superioare, si cu toate astea, banii nu vin din diplome.
In al doilea rand, constiinta societatii e alterata rau.
Femeia de serviciu nu mai spala pe jos fara recompense, profesorul nu mai duce explicatiile pana la capat (sau in unele cazuri le ignora complet) fara "stimulente", e asa o atmosfera de sictir si de obscur deloc sanatoasa pentru dezvoltarea unor viitori adulti "normali".
Pentru invatamant nu sunt bani, au spus-o toate guvernele. De-asta parintii cotizeaza pana si pentru achizitionarea unor perdele in salile de clasa, si injura acasa scoala. Copilul aude, si invata si el sa injure. Cum cadreaza asta cu lectia despre Eminescu, de exemplu?...
Mai e legea cu scosul la pensie dupa 60 de ani. O prostie. E clar ca oamenii nu mai pot face fata, efectiv, dupa o varsta. Profesorii tineri vin cu entuziasm si cu dragoste pentru profesie si sunt inlaturati usor fiindca n-au puncte la dosarele lor inca subtiri.
@fly2sky, de vina e sistemul de spagi si interese. Sora mea se plange tot timpul - iar mi-a cerut 5 lei pentru nus' ce revista PIPO, pentru Vladut la gradinita. Intr-o zi m-am uitat pe ea, si la sfarsit am vazut ca e scoasa Editura YES. M-a apucat rasul, pentru ca stiu ce usi au deschis in minister. Cu manualele e la fel. Sunt fel de fel de profesori si edituri, care nu stiu cum sa mai cotizeze, sa se bage in fata, si implicit sa-si vanda creatiile. :)
Apropo de programe - nu mai stiu daca e valabil, insa pe vremea mea, se bagau materii, ca sa-si faca profesorii nr de ore. Asa in facultate am ajuns sa fac Calculul probabilitatilor de doua ori. :))
De vina este si sistemul si materia stufoasa, dar ceea ce nu intelege inca o mare parte a parintilor implicit cei care isi supravegheaza copiii cat si cei care nu o fac pentru ca timpul sau alte probleme mai importante nu le permite este ca elevii nu mai vor sa citeasca, sa studieze pentru ca li se pare inutil, ii plictiseste si nu sunt de vina aici profesorii care unii chiar isi fac treaba asa cum trebuie,ci faptul ca li se ofera totul fara efort si astfel ajung sa creada ca li se cuvine totul. Educatia din familie este capitala! Stabilirea din frageda pruncie a unor principii de viata si legatura cu scoala prin profesorii ei - repet sunt inca oameni capabili si care vor sa puna umarul la redresarea educatiei - ar fi poate solutia... Vocabularul unora dintre elevi este limitat tocmai din cauza ca nu mai citesc. Le este greu sa se exprime liber si prefera sa braveze si sa recurga la injurii si alte fapte violente. Bineinteles nu toti! Slava Domnului! Mai e o speranta!
Parerea mea este ca,materia trebuie foarte bine structurata, sa se puna acent pe partea practica, nu stiu, chiar sa invete sa planteze o floare.
Matematica asemenea sa fie aplicata.Sa se calculeze suprafata unei parcele existente in curtea scolii. La fizica sa faca o parghie...etc.
Elevii nu vor sa mai scrie.Refuza efectiv. Eu le-am cerut referate pe o anumita tema,dar sa fie scrise de mana. Foarte putini s-au conformat.
Intr-adevar,programa este incarcata pentru ca unii profesorii sa aibe ore. Nu stiu cum e mai bine. Dar, daca s-ar pune accent pe invatarea prin joaca,totul ar fi mai distractiv. De ambele parti spun eu...
programa si manualele sa fie realizate de profesori care lucreaza lacatedra, doar asa stii care sunt cererile.
Eu sunt convinsa ca se poate, dar cu eforturile si de acasa, de la parinti.
Am prietene mamici,care le citesc copiilor de la 6 luni in fiecare seara.Se ocupa de ei,ii duc la sport, lateatru, la opera. Asa da... cinste lor....
Se vorbeste tot mai des de educatia bazata pe competente, pe metode moderne centrate pe elev si ar fi ceva util sa se si aplice . Cred ca ar fi oportun sa se ia si exemplul tarilor care au reusit in domeniul acesta si sa se aplice ceva sigur pentru ca toata lumea indiferent in ce parte a baricadei se afla s-a cam saturat de incercari esuate. Jocul are rolul lui in educatie dar daca se pune accent doar pe aspectul ludic al invatarii vom avea prea multi jucausi, nu ca s-ar duce lipsa de asemenea persoane si cultura generala nula. Scoala romaneasca cu toate lipsurile ei, este recunoscuta pentru ca formeaza oameni care au cultura generala, nu degeaba a doua limba vorbita la Microsoft este romana sau firmele internationale se bat pe specialistii nostri..:)
@Lolita, intr-adevar, asa cum ai subliniat, educatia din famile este esentiala. Si asa cum s-a mai spus, copiii au nevoie de modele, pentru ca puterea exemplului este covarsitoare. Daca copiii vad ca unicul scop in viata al parintiilor este de a obtine bani si de a cumpara lucruri, vor intelege ca banii sunt cei mai importanti. Asa cum bine ai precizat la inceput e o problema a valorilor pe care le promoveaza societatea, si care ne influenteaza pe toti, parinti si copii. Dar atata timp cat mai exista oameni care apreciaza altceva decat bogatia materiala, tupeul, relatiile, eu zic ca mai este o sansa pentru noi si copiii nostri, si mai cred in inteligenta generatiilor viitoare, insa trebuie sa le asiguram cadrul de a se dezvolta si de a-si pastra echilibrul. Iar scoala romaneasca cred ca ar trebui sa pastreze ceea ce a fost bun din trecut, dar in acelasi timp sa se adapteze cerintelor vietii de astazi, iar metodele sa fie in concordanta cu felul de a fi a copiilor de astazi, diferit de ceea ce eram noi si cu un alt bagaj de informatii. Scoala romaneasca a scos intr-adevar valori recunoscute dincolo, dar a scos si multi oameni fara incredere in ei debusolati, cu o gramada de cunostinte teoretice insa incapabili sa se descurce in viata de zi cu zi. Ceea ce cred ca ar trebui sa ofere un sistem de invatamant in primul rand este posibilitatea unui copil de a-si descoperi si de a-si pune in valoare aptitudinile, nu toti sunt facuti sa fie programatori sau avocati sau profesori. Asa cum spuneam baiatul meu este in clasa I si este la o clasa "step-by-step" iar ceea ce imi place in acest sistem este tocmai faptul ca se invata mult prin joc si e incurajata creativitatea. Mi-am propus sa scriu mai mult despre acest sistem intr-o postare pe blogul meu :).
Fly2sky,cunosc sitemul "step by step" si este foarte atactiv tocmai pentru ca ludicul este implicat. La cei mici e super , dar ce te faci cu cei mari care nu sunt atrasi decat de senzational si vor lectii despre cum se fac banii mai usor si fara sa invete mai nimic? Lasand gluma la o parte, chiar este nevoie de o schimbare si cei care sunt in sistemul educational sunt primii care recunosc acest lucru , dar fara sa mai debusolam copiii si parintii pe temeiul unor experimente fantastice care la altii suna bine dar la noi sunt greu de aplicat si fara feed back.Bafta baiatului tau si un viitor senin ii doresc!
Multumesc Lolita! Adevarul este ca e greu sa-i convingi pe cei mari de proverbul "daca ai carte ai parte"..cand sunt atatea exemple care arata contrariul. Iar daca mici fiind, se formeaza dupa modelul parintilor si al invatatorilor, pe masura ce cresc, influentele din exterior sunt mult mai mari. Am incredere insa in inteligenta lor si sper sa gaseasca si la profesori valori si modele demne de urmat.
Trimiteți un comentariu